Världsexklusiv intervju: Max Martin

Innehåll

»Allt började med Max«

Backstreet Boys är pophistoriens bästsäljande pojkband och grunden till framgången lades i Cheironstudion i Stockholm. "Max hjälpte oss att hitta våra röster", säger AJ McLean i en exklusiv intervju.

N är Anna Ternheim på Nobelfesten i december framförde en förstummade vacker version av Show Me The Meaning Of Being Lonely  stod en sak klart som tonåriga Backstreet Boys-fans visste redan för 20 år sedan. Låtar som Show Me The Meaning of Being Lonely, vilka få tog på allvar när de släpptes, kommer att leva för evigt. Melodier blir inte mycket vackrare än så.

Två femtedelar av Backstreet Boys vandrar storögt omkring i Max Martins studio i Los Angeles i januari 2016.

AJ McLean och Brian Littrell har spenderat hundratals timmar i inspelningsstudior med Max Martin, men de har aldrig varit här i hans nya studio.

Backstreet Boys gav i sina videor intryck av att vara ett homogent band, men AJ och Brian kunde inte vara mer olika som personer. AJ pratar intensivt, rappt. Han har gått igenom perioder på behandlingshem men kommit ut på andra sidan. Brian, som är djupt troende kristen, är mer lågmäld, både i röst och kroppsspråk, lyssnar noga, uttrycker sig precist.

Samtidigt är det uppenbart hur tajta de är. De kan varandra utan och innan, de fyller i varandras meningar.

När de började jobba med Max Martin var de tonåringar. I dag är de vuxna män och familjefäder.

AJ McLean och Max Martin börjar utbyta Netflix-tips och fastnar i en diskussion om det som alla har pratat om den här vintern: dokumentären Making A Murderer.

Brian Littrell har flugit in från New York – sex timmar i vardera riktningen – enbart för att ställa upp på en intervju som hyllar att Max Martin fått Polarpriset. Brian berättar att han tillfälligt bor i New York eftersom hans 13-årige son har fått en stor roll i en Broadwaymusikal.

Backstreet Boys är pophistoriens bästsäljande pojkband. Inget annat pojkband kan mäta sig med deras framgångar. Gruppens allra största album, Millennium från 1999, är ett av de största albumen genom tiderna, med osannolika 40 miljoner sålda exemplar världen över.

Även om Max Martin aldrig hade gjort något mer än Backstreet Boys tre första album hade han klarat sig bra på de intäkterna.

Vad har Max Martin betytt för er?

”I ett ord: allt”, säger AJ.

”Max och Denniz Pop är ansvariga för hela födelsen av Backstreet Boys, från vårt sound till hur vi hittade oss själva. Allt som är Backstreet Boys börjar med de två. När Denniz gick bort tog Max över facklan. Vad han har åstadkommit på egen hand är den musik som har format vår tid.”

”Max sound har hela tiden lyckats överträffa vad andra gör, han har alltid varit före”, säger Brian. ”Det är viktigt i musik, vi fattade inte hur viktigt när vi var unga. Vi fattade inte hur våra låtar skulle komma att influera andra, allt tack vare Max.”

Vad skiljer honom från andra låtskrivare och producenter ni har jobbat med?

”Melodierna. Om man studerar låtarnas struktur märker man att de aldrig är för intrikata, aldrig övertänkta. Flera av oss i bandet har barn i dag. Som förälder sjunger man barnramsor och sjunga-med-visor. Och det är bokstavligen vad Max gjorde med popmusik. Han är mästare på tre, fyra, fem ackord i en följsam ordning och en fantastisk melodi som flyter ovanpå”, säger Brian.

”När man lyssnar på radio i dag och hör ett ’YIIAAOOW’-ljud så tänker jag direkt, ’Ah, Max’”. Det är så många som har härmat honom. Alla vill ha hans sound. Han har påverkat alla singer-songwriters i vår generation”, säger AJ.

Den som svetsade oss samman var Max. På en del inspelningar ligger hans röst fortfarande kvar, den smälter helt in i våra.

Vad har han lärt er som sångare?

”Det här!”, säger AJ och håller upp sin bakvända högerhand i luften samtidigt som han pumpar fram och tillbaka och börjar markera takten.

”Det var en särskild rytm han hörde. Vi fick sjunga om och om igen tills det satt. Och vi gör fortfarande så, vi markerar takten på samma sätt för varandra. Han hjälpte oss alla fem att hitta våra röster. När vi sattes samman som band kände vi inte ens varandra, förutom Brian och Kevin som var kusiner. Den som svetsade oss samman var Max. På en del inspelningar ligger hans röst fortfarande kvar, den smälter helt in i våra.”

”Jag har aldrig sagt detta förut i en intervju men jag tänker säga det nu”, säger Brian.

Jag har fortfarande kvar varenda demo han skickade till oss. Du skulle kunna göra det bästa albumet med hans demotejper.

”Max är min inspiration som sångare. Jag ville vara Max när jag sjöng. Hans sätt att artikulera, frasera, attackera låtarna … Min röst har utvecklats till vad den är i dag baserat på hur han strukturerar saker, hör saker. Det fanns så mycket sorgsenhet och glädje på samma gång i hans röst.”

”Jag har fortfarande kvar varenda demo han skickade till oss. Du skulle kunna göra det bästa albumet med hans demotejper”, säger AJ.

Det där med sorgsenhet och glädje på samma gång är också en bra beskrivning av ert sound och era låtar.

”Väldigt mycket så. Jag fick också en chans att skriva med Max, jag är medkompositör på två -låtar, The One  och Larger Than Life . Max var den förste som lärde mig om kombinationen av negativt och positivt i en popsång. Till exempel effekten av en glad sångmelodi över en sorgsen ackordkombination. (Börjar sjunga Quit Playing Games With My Heart ). Så ledsamma ord men samtidigt så uppåt”, säger Brian.

Läs mer: Stjärnorna om Max Martin