Världsexklusiv intervju: Max Martin

Innehåll

»Anything for Max«

Adam Levine och hans band Maroon 5 har Max Martin och Johan "Shellback" Schuster att tacka för många hits. "Max får dig att jobba hårt i studion", säger han om Polarprisvinnaren.

B urbank är klassisk mark för tv-studior. Beläget två mil nordväst om Downtown Los Angeles brukar Burbank kallas för The Media Capital of The World. I princip alla de stora tv-bolagen har inspelningslokaler i Burbank. Att den lokala flygplatsen är döpt till Bob Hope Airport säger en del om fokuseringen på media och underhållning.

I en studio belägen alldeles intill en konstant susande motorväg spelar man in The Voice, Amerikas största talangtävling.

Storhetstiden för Idol i USA är förbi. Den 15:e säsongen av American Idol, som rullade i gång i januari och avslutas i april, blir den allra sista, sen läggs programmet ner. I stället är det The Voice som tagit över i USA, ett från början holländskt format som i Sverige bara fick chansen en säsong.

På parkeringsplatsen utanför studion i Burbank finns reserverade platser för de medverkande som är märkta med texten ”Talent”. En i sammanhanget perfekt beskrivning. Nivån på coacherna i programmet kunde inte vara högre.

Popstjärnor som Gwen Stefani, Usher, Shakira och Cee Loo Green har turats om att vara coacher till de tävlande. I den nya tionde säsongen, som får premiär 29 februari, är de fyra coacherna Christina Aguilera, Pharrell Williams plus programmets två allra största stjärnor, de enda två som varit med alla tio säsongerna: countryartisten Blake Shelton och Adam Levine, frontfigur i Maroon 5.

I den senaste säsongen ringde Adam Levine in John Fogerty som assisterande coach till sitt team. Det säger en del.

Adam Levine slår sig ned vid en flygel och ber en assistent att få iste ”med bara en liten skvätt honung”. People Magazine utsåg honom 2013 till ”Sexiest Man Alive”.

Adam Levine och hans band Maroon 5 började jobba med Max Martin för sex-sju år sedan. Det började med att Max Martins forna lärling, Johan ”Shellback” Schuster, mailade över musiken till en låt han skrivit, en funkpoplåt med en nonsenstext där Johan Schuster nynnar på Karlshamn-svengelska och använder frasen Moves Like Jagger.

När den låten blev färdig, inspelad som en duett mellan Maroon 5 och Christina Aguilera, gick den upp som etta på Billboardlistan och blev en av 2000-talets mest hörda låtar. (Maroon 5:s föregående två singlar hade stannat på plats 86 respektive 55.) Videon regisserades av Jonas Åkerlund. Moves Like Jagger  släpptes försommaren 2011 under slutveckorna av den första succésäsongen av The Voice där Adam Levine och Christina Aguilera lärt känna varandra.

Max Martin fick sedan rollen som exekutiv producent på albumet Overexposed från 2012, en roll han har behållit sedan dess.

Första singeln från Overexposed blev Payphone , även den ett samarbete med Shellback. Låten blev tvåa på Billboard.

Uppföljaren One More Night  lät helt annorlunda. En låt influerad av The Police-reggae och Ace Of Base-reggae, skriven av Adam Levine, Max Martin, Shellback och Savan Kotecha. One More Night blev en av de mest långlivade ettorna på Billboard genom tiderna: etta i nio veckor i sträck. Att Max Martin och Shellback även låg bakom den låt som legat etta i tre veckor dessförinnan, Taylor Swifts We Are Never Ever Getting Back Together, innebar att de låg etta i USA tre månader i sträck, en osannolik bedrift.

Det tar fem minuter att få svar från Maroon 5:s management om möjligheten att få göra en intervju:

”Anything for Max”.

Det finns ingenting annat i rummet när man jobbar. Ingen politik, inga pengar, han bara älskar att göra musik.

Med flera dussin väntande tv-arbetare i studion, vilka tysta får stå och vänta i kulisserna, tar sig Adam Levine tid att prata om Max Martin.

Hur är det att jobba tillsammans med Max Martin?

”Han är ett sådant fan av musik, sprider en sån smittsam energi. Det är det coolaste med honom. Att han är så besatt av musik. And that’s it. Det finns ingenting annat i rummet när man jobbar. Ingen politik, inga pengar, han bara älskar att göra musik. Max är en av mina favoritmänniskor att göra musik med som jag träffat i hela mitt liv.”

Vad är hans hemlighet som låtskrivare och producent?

”Hans hemlighet är insikten om att det mest effektiva alltid är det bästa. Ofta komplicerar man för mycket, men det finns alltid något väldigt naturligt i det han gör. En del kritiserar det han gör för att det är formelbundet, men de har helt fel. Det är precis tvärtom. Det finns ingen formel. Fokus är hela tiden på vilken impact låten får på lyssnaren. Jag tenderar att krångla till saker, men han tar bort saker. Jag har lärt mig så mycket av att jobba med honom av den anledningen.”

Han får dig att göra typ tusen tagningar, samtidigt som han är väldigt specifik i sina önskemål.

Hur är det som sångare att jobba med honom?

”Han får dig att jobba så hårt. Jag visste inte vad det innebar att verkligen jobba hårt i en studio förrän jag jobbade med Max. Han borrar. Han får dig att göra typ tusen tagningar, samtidigt som han är väldigt specifik i sina önskemål. Vad jag gillar med det är att du får så många val, vilka toner du till slut vill använda.”

Dina favoritsånger av Max Martin som han gjort till andra artister?

”Han har gjort så många klassiker… Visst var det han och Dr Luke som gjorde Since U Been Gone ?”

Ja.

”Den låten var som en ny era för honom. Hans återkomst. Han var visserligen aldrig borta, men den låten var något helt nytt och jag älskar den sången så mycket. Han tog Kelly Clarkson (vinnare i första säsongen av American Idol), som var en stor popstjärna, till en helt annan plats. Det finns inte en person på planeten som inte älskar Since U Been Gone. Jag älskar hur mycket han sparkar rumpa i den låten.”

Läs mer: Stjärnorna om Max Martin