Världsexklusiv intervju: Max Martin

Innehåll

»Bästa låten vinner alltid«

Katy Perry fångade Max Martins intresse för 15 år sedan genom att spela egna låtar på akustisk gitarr. I dag har de flera album bakom sig och hela åtta låtar som har klättrat högst upp på USA-listan.

I ngenting i USA är större än Super Bowl. Sändningen i februari 2015 blev den mest sedda i amerikansk tv-historia. När matchen startade sågs den av 114 miljoner tittare i USA. När Katy Perry klev på som halvtidsartist ökade antalet tittare ytterligare till 118 miljoner.

Katy Perrys halvtidsshow var spektakulär. Mindre uppmärksammat var att hon – i detta det mest amerikanska av alla amerikanska sammanhang – öppnade med fem låtar signerade en svensk, en bedrift man önskar att Vilhelm Moberg fått ta del av.

Katy Perry gick upp på scenen och brände av i tur och ordning: Roar , Dark Horse , I Kissed A Girl , Teenage Dream  och California Gurls . Fem Billboard-ettor på raken som hon skrivit tillsammans med Max Martin och amerikanen Dr Luke. (Därefter följde ett medley tillsammans med rapparen Missy Elliott och allra sist, Firework , även den skandinavisk, gjord tillsammans med norska duon StarGate.)

Katy Perry har haft totalt nio Billboard-ettor, åtta av dem med Max Martin som medlåtskrivare och producent.

ABBA hade en Billboard-etta.

Hennes ett och ett halvt år långa The Prismatic World Tour, från maj 2014 till oktober 2015, är en av de mest storslagna och imponerade popshower jag har sett. Varje nummer var som en musikal.

Max Martin säger: ”Jag såg showen på Staples Center här i Los Angeles. När Katy kom flygande runt arenan, precis rakt över platsen där jag satt, samtidigt som hon med gitarr framförde en låt jag varit med och skrivit, det var ett sånt där ögonblick när man började undra vad man egentligen har ställt till med.”

Katy Perry anländer med bil till Max Martins studio sent på eftermiddagen. I ena handen håller hon en väldoftande elektrisk cigarrett. I den andra håller hon sin bedårande hund, välkänd från hennes Instagram-flöde, en liten brun hund som hon själv säger ser ut som en McNugget. När Max Martin plockar upp och kramar Katy Perrys hund blir hans egen hund, normalt väldigt snäll, svartsjuk och börjar morra.

Det finns en punkt i livet när folk runt omkring dig har problem med att vara ärlig mot dig. Max bryr sig inte om det.

Katy Perry slår sig ned i studions bibliotek, redo att börja prata om Max Martin.

”Max is a very pure being”, säger hon, ett uttryck som inte kommer till sin rätt i översättning.

”Han har en barnslig kvalitet i sina melodier. Han blir alltid väldigt exalterad när vi kommer på något. Han har en fantastisk energi, sprider en bra vibb. Och han är ärlig. Det är mycket därför jag gillar att skriva tillsammans med honom. Det finns en punkt i livet när folk runt omkring dig har problem med att vara ärlig mot dig. Max bryr sig inte om det. Med Max är det alltid bästa låten som vinner.”

Katy Perry är född och uppvuxen i Kalifornien. Hennes föräldrar är frireligiösa pastorer. Båda sökte sig till kristendomen efter en stökig ungdom. Katy växte upp omgiven av gospelmusik. Inte många har hört hennes kristna debutalbum från 2001, utgiven under hennes riktiga namn, Katy Hudson.

Han är alltid beredd att ta chanser. Utbytet sker fram och tillbaka, på volley.

Få trodde på Katy Perry som popstjärna i början av 2000-talet, hon blev uppsagd från kontrakt av både Def Jam Group och Universal. Max Martin började jobba med henne efter att ha blivit djupt imponerad när han hörde henne spela egna låtar på akustisk gitarr. Katy Perrys andra album, One Of The Boys från 2008, blev hennes genombrott. Singeln I Kissed A Girl blev en världshit.

”Max och jag har jobbat tillsammans väldigt länge”, fortsätter Katy.

”Han är en bra person, en snäll person. Han skapar alltid förutsättningar som blir kreativa, förutsättningar som gör att man låtskrivarmässigt blir redo att utforska vilken väg som helst. Max är också en person som inte är förstörd av industrin. Han skulle kunna trycka igenom sin vilja men hans inställning är alltid att han själv vill lära sig något nytt. Han är alltid beredd att ta chanser. Utbytet sker fram och tillbaka, på volley. Och han älskar verkligen musik.”

På vilket sätt tar han chanser?

”Han tar chanser på det sättet att han alltid lyssnar efter vad artisten vill göra. Han försöker aldrig tvinga på artisten något. Samtidigt är han väldigt förberedd. Han har också ett suveränt team omkring sig, ett team som han själv har skapat, människor som känner honom väldigt väl. Alla är unga och har bra öron. De vet vad som gäller. Det är de som skapar det nya som kommer. Max pushar mig också som ingen annan. Jag säger: ’Nej, jag har redan skrivit om Teenage Dream tre gånger, jag orkar inte längre’. Men han vet att det går. Och till slut låter Teenage Dream som den gör i dag.”

Han är extrem detaljerad i sina synpunkter och är själv en väldigt bra sångare.

Hur jobbar ni med sångmelodier?

”Han är extrem detaljerad i sina synpunkter och är själv en väldigt bra sångare. Han sjunger nonsensgrejer, utan texter, men hans melodier är alltid otroliga, så sofistikerade men ändå enkla. Max driver mig till den punkt där jag inte längre är i mitt huvud utan sjunger från hjärtat.”

Finns något specifikt svenskt med honom?

”Ja. Sättet som ni svenskar pratar låter i mina öron som att ni sjunger, det är en särskilt sorts melodi. Jag har också (stort leende) en teori om att det måste vara något med dricksvattnet i Sverige som gör att det kommer fram så många bra svenska låtskrivare.”

Vilka är dina favoritlåtar med andra artister som Max har jobbat med?

Tove Lo, jag tycker så mycket om Tove Lo. Men just låtar… Väldigt svårt att bara välja ut ett par. Since U Been Gone  (Kelly Clarkson), den låten förändrade popvärlden. Den gav den en edge som inte fanns där då. Can’t Feel My Face  (The Weeknd) är så cool. Ljudmässigt enastående, sättet den är klippt och producerad. Älskar ljudbilden, sättet som man målar med rösten.”

Läs mer: Stjärnorna om Max Martin